Victoria Verdu
Deltaker ANSA Juvenarte 2025
Utøvende scenekunst
BA(Hons) i Musical Theatre ved ArtsEd, London, UK
Om kunstneren
Mitt navn er Victoria Verdu og jeg driver med utøvende scenekunst. Å skulle plassere meg selv i én kategori synes jeg er veldig vanskelig, da jeg har flere uttrykksformer som engasjerer meg. Jeg liker å konstant utvide komfortsonen min for å kunne bli en mest mulig allsidig utøver, for det som fascinerer meg er å blande ulike sjangere.
Jeg studerer musikalteater i London, og dette studiet utfordrer meg hver eneste dag. Det drar inn så mange ulike stilarter og det tillater meg å fortsette å utvide horisonten min hele tiden. Det har aldri vært en selvfølge at jeg skulle få leve det livet jeg lever i dag, og derfor føler jeg meg utrolig privilegert.
Som barn var jeg ekstremt sjenert og slet lenge med å finne tilhørighet, men alt endret seg da jeg kom på scenen. Rampelyset ble, til manges overraskelse, min boltreplass. Gjennom kunsten opplevde jeg en enorm frihet og lidenskapen min for scenekunst vokste over flere kunstformer. I flere år la jeg inn utallige timer med trening og dedikasjon. Til tross for dette tok det tid å tro at det kunne bli til noe mer enn en hobby. Jeg var akademisk sterk og hadde alle muligheter foran meg. Frykten for å feile i en så uforutsigbar bransje, var stor. Men det kom til et punkt der jeg innså at det eneste som stod mellom meg og drømmen, var meg selv. Så da jeg endelig slapp tvilen og begynte å satse på meg selv, falt alt på plass.
Etter videregående startet jeg rett på avgangåret til Bårdar Akademiet i Oslo. Der fikk jeg profesjonell erfaring, blant annet som understudy i West Side Story på Chateau Neuf og som danser på Stjernekamp.
Jeg dro så videre til London for å ta en bachelor ved ArtsEd. Skolen er Englands mest anerkjente i sitt felt og det var hard konkurranse for å komme inn. Andrew Lloyd Webber er president ved skolen, og suksesshistoriene fra tidligere studenter er en enorm inspirasjon. Her er det en helt annen mentalitet og disiplin enn det jeg opplevde i Norge, og det er noe jeg verdsetter høyt. Kulturen i England har alltid fascinert meg. Musikalteater har en langt sterkere posisjon her og tilbudet er derfor naturligvis mye større. I oppveksten måtte jeg selv “lappe” sammen et eget musikaltilbud, da det ikke fantes ett sted for spesialisering i min hjemby. Jeg tilbrakte hver ettermiddag med å kjøre mellom danseskoler, kulturhus, teatergrupper, sangtimer og revyøvelser. Det er synd at man ikke har muligheten til å kunne gjøre alt på ett sted, sånn som her i England.
Jeg drømmer om å bruke alt jeg lærer i London til å styrke musikalsamfunnet i Norge og skape mer tilbud. Jeg vil tilby det som jeg selv føler at jeg manglet i oppveksten og hjelpe andre med å nå sitt fulle potensial. Jeg har fått uvurderlig kunnskap, og jeg ønsker å dele dette med andre. Jeg har også stor interesse for regi og produksjon. Historiefortelling ligger mitt hjerte nært, og jeg ønsker å produsere nye historier for norske scener. Men før jeg kan vende tilbake, vil jeg imidlertid lære enda mer fra bransjen i London. Jeg vil lære og oppleve hvordan West End fungerer. Det føles nesten uvirkelig å kunne si at det er oppnåelig for meg nå.
Læringskurven har vært bratt, og jeg føler meg privilegert som får utvikle meg her. Nå er jeg avgangselev og klar for å starte karrieren. Jeg er nærme, men fortsatt gjenstår noen hindringer. De økonomiske utfordringene som norsk student i London er reelle, og stipendet ville vært en uvurderlig hjelp. Jeg har kommet så langt, og håper dere kan gi meg det siste dyttet mot å nå målet mitt, realisere mitt fulle potensial, og på sikt bidra til musikalteateret i Norge.
Bidrag
Om bidraget
Jeg er en utøvende kunstner. Min måte å formidle på er å manipulere kroppen min og stemmebåndene mine på ulike måter for å kunne fortelle historier. Dette kan være dype tunge historier, eller lettere verk kun for ren underholdning. En dag i fremtiden vil jeg også skape mine egen verk, men for nå, er min kunst å fortelle historier gjennom framførelse. Jeg bruker andre menneskers tekster og koreografier, og jeg er deres lerret — jeg er deres mellomledd til publikum.
Derfor er mitt bidrag en digital portefølje. Den viser noen teknikker jeg har bygget opp for å kunne fortelle ulike historier.