Mina Stokke
Deltaker ANSA Juvenarte 2025
Skulptur
Bachelor i Fri konst ved HDK-Valand, Göteborg
Om kunstneren
Det tok meg to utdannelser og tjueto ulike jobber for å akseptere at jeg egentlig bare ville bli jobbe med kunst. Som tjueseksåring søkte jeg med derfor inn på kunstakademi, og nå er jeg på mitt tredje år i bachelorprogrammet i Fri konst ved HDK-Valand i Gøteborg.
I de årene jeg har studert ved HDK-Valand har jeg undersøkt ulike temaer som interesserer meg, blant annet menneskers relasjon til dyr, antroposentrisme, miljøødeleggelser, sosiale hierarkier, servicebransjen, LHBTQ-rettigheter og undertrykking av minoriteter. Hovedsakelig har jeg jobbet med maleri og tegning, men med tilgang til metallverksted har jeg fått en stor fascinasjon for skulpturarbeid i metall. Jeg er interessert i å videreutvikle samspillet mellom skulptur, maleri og tekst.
Bidrag
Elg i nedgang
2024
Stål, graffiti, tre og lakk.
I en samtale tidligere i år ble jeg fortalt at elgen er i ferd med å bli rødlistet. Jeg hadde startet å gjøre research for å få inspirasjon til mitt kunstprosjekt til Vänersborg Konsthall i april, og ville jobbe med skogen som tema. Jeg visste at det stod dårlig til med skogene i Skandinavia, men elgen? Den er jo et skandinavisk symbol? Elgen er maskot, dekor, trafikkskilt og strikkemønster-motiv? Jeg tenkte på maleriet av elgen jeg hadde sett inne på Vänersborg museum og tenkte, hva skjer med “elg i solnedgang” om elgen forsvinner fra jorden? Kitschmotivet vil få en helt annen betydning.
Jeg satte i gang med å forme et elgskjelett i stål, jeg ville at det skulle ligge som et kadaver inne i kunsthallen til frykt og advarsel. Elgen dør. Men da skulpturen var så og si
ferdig, hard, tung, og massiv, kunne jeg ikke la være å tenke på at det ikke bare er elgen som dør, men også kitsch-motivet “elg i solnedgang”. Motivet ville få en annen betydning etter elgens fall. Jeg farget dermed hele skjelettet i solnedgangsfarger.
Kitschmotiver som “elg i solnedgang” fletter seg inn i historien og symboliserer kultur og samfunn på et bestemt tidspunkt i historien. Det er interessant å se tilbake på, særlig med tanke på globale endringer og muligheten for at de landskapene og det dyrelivet som vises i motivet kanskje ikke eksisterer i fremtiden. I motsetning til fotografi formidler maleriene av “elg i solnedgang” menneskers forhold til elgen — et folkekjært dyr som er respektert og beundret.