Marthe Kristiansen
Deltaker ANSA Juvenarte 2025
Interiørdesign
Bachelor i Fine Arts of Design ved Nuova Accademia di Belle Arti, Milano, Italia
Om kunstneren
Jeg er en designer fra Tromsø, hvor naturen har vært min største inspirasjonskilde siden barndommen. Fra de majestetiske fjellene som strekker seg mot himmelen, til de unike formasjonene og organiske strukturene i landskapet, finner jeg et hav av inspirasjon i de naturlige omgivelsene rundt meg. Naturens farger, værskift, og nyansene som finnes i alt fra den kalde vinterluften til den lyseste midnattssolen, påvirker det jeg skaper. Jeg ønsker å fremheve naturens skjønnhet og forvandle den til design som ikke bare er estetisk fint, men som også vekker følelser og skaper en forbindelse til omgivelsene.
Mitt designarbeid er preget av farger som er både spennende og levende, og jeg jobber med unike tekstiler og teksturer for å skape en dyp, taktil opplevelse. Jeg tror på å være i ett med materialene og lar dem styre prosessen. Naturlige materialer spiller en sentral rolle i mine design, og de gjenspeiler min dype tilknytning til naturen og dens mangfoldige uttrykk.
For meg er det viktig at folk som opplever mine design, ikke bare ser, men også føler omgivelsene sine. Jeg ønsker at mine design skal inspirere til en lengsel etter å utforske og være til stede i naturen og i hverdagen. Jeg ønsker å skape nysgjerrighet, et ønske om å undre seg, og åpne opp for samtaler. Jeg er sterkt inspirert av kunstnere med unike fortellerstiler, og jeg håper å skape design som engasjerer og vekker undring hos betrakteren.
Inkludering er også en sentral verdi i mitt arbeid. Jeg ønsker at designene mine skal være tilgjengelige og forståelige for alle, uavhengig av bakgrunn eller eventuelle fysiske utfordringer. Jeg tror at design har kraften til å skape samhold og fellesskap, og at det kan være en bro mellom mennesker på tvers av ulike perspektiver og erfaringer.
Som en person som er født og oppvokst i Nord-Norge, har jeg alltid blitt utfordret til å se verden fra forskjellige perspektiver, spesielt med tanke på den unike døgnrytmen vi har her med lange perioder med mørketid og evig dagslys om sommeren. Dette har formet min evne til å se verden i ulike scenarier og alltid være nysgjerrig på hva som finnes rundt meg.
Jeg er en utforsker, en som elsker å lære og dele læring med andre. Design er for meg en kontinuerlig reise av oppdagelse, både personlig og sammen med dem jeg møter på min vei.
Bidrag
Om bidraget
Som designer fra Tromsø henter jeg mye av min inspirasjon fra den unike naturen rundt meg — fra de dramatiske fjellene og den organiske formen på landskapet til de fargerike nyansene som finnes i både solnedganger og det kalde vinterlyset. Denne tilknytningen til naturen er noe jeg har ønsket å bringe inn i Hotel Calor, et prosjekt som er en direkte refleksjon av min lidenskap for å skape design som både utforsker estetikk og funksjonalitet, samtidig som det ivaretar tilgjengelighet for alle.
Hotel Calor er et sted hvor naturens varme farger og organiske former møter en filmatisk og symmetrisk estetikk inspirert av Wes Andersons visuelle stil. Jeg har hentet elementer fra den norske naturens lys, farger og teksturer, og har kombinert dette med en stram og gjennomtenkt geometrisk tilnærming som skaper en atmosfære av både ro og undring. Dette er et design som oppmuntrer til utforskning, nysgjerrighet og undring — både i hvordan rommene føles og hvordan de oppleves av dem som bor der.
I resepsjonen møter gjestene en imponerende organisk lysinstallasjon som henger fra det høye taket, og som skaper en lun og innbydende stemning. Denne lysinstallasjonen er et uttrykk for hvordan jeg ser på design som et levende element, hvor materialene — fra det teksturerte treverket til den polerte marmoren på gulvet — ikke bare skaper visuelle inntrykk, men også en taktil opplevelse. Jeg har valgt materialer og farger som er inspirert av landskapet rundt Tromsø, og som samtidig fremmer både akustisk komfort og estetisk harmoni. Dette er spesielt viktig for meg som designer, da jeg mener at design ikke bare skal være vakkert å se på, men også tilrettelegge for at alle gjester skal føle seg velkomne og ivaretatt, uavhengig av funksjonsevne.
Baren på Hotel Calor er et annet eksempel på hvordan design og tilgjengelighet går hånd i hånd. Diskens lave høyde er en direkte tilpasning for at alle gjester, uavhengig av mobilitet, skal kunne betjene seg selv. Jeg har bevisst valgt en sterk kontrast mellom gul og blå i dette området, noe som ikke bare skaper visuell spenning, men også gjør området lettere å navigere for personer med synshemming. Dette er en tilnærming som gjenspeiler min filosofi som designer: at et rom skal være både en opplevelse for sansene og et sted hvor funksjonalitet og tilgjengelighet er i fokus.
Rommene på Hotel Calor er designet med tanke på både estetikk og funksjonalitet, med varme farger og spesialtilpassede løsninger som imøtekommer behovene til rullestolbrukere. Dette er et viktig aspekt ved designet mitt — å skape rom som føles åpne og innbydende, samtidig som de er praktiske og tilgjengelige. Badene er ergonomisk tilpasset, og rommene er laget for å være romslige, uten at det går på bekostning av stil eller atmosfære. Jeg har valgt materialer og teksturer som minner om naturen, og hver detalj er nøye gjennomtenkt for å skape en helhet hvor både mennesker og omgivelsene kan sameksistere i harmoni.
Hotel Calor er mer enn bare et sted å bo — det er et rom for refleksjon og nysgjerrighet, et sted hvor gjester kan føle seg koblet til naturen, samtidig som de har alt de trenger for en komfortabel og tilgjengelig opplevelse. Jeg håper at rommet gir en følelse av ro, men også vekker nysgjerrigheten til omgivelsene, og at designet fremmer en opplevelse som er både estetisk tiltalende og funksjonelt tilpasset alle gjesters behov.
Hotel Calor er en helhetlig tolkning av hvordan design kan kombinere estetikk og funksjonalitet. Det er et uttrykk for min visjon som designer, der naturens skjønnhet, nysgjerrighet og inkludering skaper en uforglemmelig opplevelse for alle som besøker hotellet.