Mario de la Ossa Sætre
Deltaker ANSA Juvenarte 2025
Fotografi
Master i Fine Art Photography ved Pratt Institute,
New York, USA
Om kunstneren
Mitt navn er Mario de la Ossa (f.1994), og jeg er en norsk-costaricansk fotokunstner, oppvokst i Kristiansand og bosatt i New York. Vevd inn i ulike visuelle fortellinger undersøker arbeidet mitt alt fra familieforhold, fotografiets ambivalente forhold til virkeligheten og hvordan vi navigerer vår svulmende visuelle verden.
Under bachelorgraden ved Kunstakademiet i Bergen fokuserte jeg på å raffinere min egen arbeidsprosess; den består av spesifikke fremgangsmåter for å konstruere bilder, en blanding av analoge formater mikset med den digitale verden og en research prosess som er med å drive nysgjerrigheten. Prosjektene jeg har jobbet, og jobber med, utforsker for eksempel AIs etiske utfordringer gjennom multimedia-installasjoner, og hvordan portrettere sine kulturelle røtter og familie gjennom en form for poetisk tolkning av dokumentarfotografiet. Nå i USA har jeg spisset meg inn på kulturelle troper og popkultur.
Selv om prosjektene tar for seg spesifikke deler av vår vestlige kultur, springer spørsmålene ofte ut av større filosofiske og politiske spørsmål. Nå i 2024, ved hjelp av Fulbright-programmet, fikk jeg mulighet til å dra til og studere i hva man kan kalle for vår tids kulturelle ‘ground zero’, New York, USA.
Jeg er tidligere utdannet elektriker, hvor jeg oppnådde fagbrev og jobbet i flere år. Jeg tror denne veien har vært som en slags eksistensiell oppvåkning, som utvidet min forståelse av sosiale klasseskiller, og fikk meg til å stille spørsmål ved hva jeg ønsker å oppnå og gjøre i livet. En fellesnevner i mine undersøkelser er en granskning av hvordan vi innretter oss etter samfunnets regler, normer og krav. I 2019 flyttet jeg til Oslo og startet den fotografiske reisen og kunstneriske utdanningen ved Bilder Nordic School of Photography.
Bidrag
Som del av tankesettet når jeg nå gjennomfører mastergraden min i USA er den udefinerbare, men likevel mye omtalte «tilliten» som ligger som en grunnmur i vår sosiale demokrati, og hvordan den trues av samfunnets polarisering og påvirkningen fra massekommunikasjon og konspirasjonsteorier. Konsekvensen er at «tillit» har blitt et retorisk politisk virkemiddel og brukes som et hult ideal i det som i realiteten er en polarisert diskurs om sannhet. Dagens utfordringer handler i stor grad om inkludering og ekskludering, om hvem som får en stemme, og om det finnes rom for å bli hørt. Vi lever i en pluralistisk virkelighet der flere sannheter eksisterer, men sliter med å sameksistere. Dette ryster sakte men sikkert grunnlaget for det norske samfunnet.
Jeg er nysgjerrig på hvordan denne påvirkningen veves inn i måten vi konstruerer historier på, og hvordan historiefortelling og narrativdannelse styrer opinionen og forsterker den virkeligheten som blir fortalt. Dette har fått meg til å reflektere over hvordan USA navigerer sine egne utfordringer med hva som er sant i en ekstremt polarisert, konspiratorisk miks av sannheter – noe som igjen får ringvirkninger utover resten av verden. Spesifikt kikker jeg på det overordnede industrielle komplekset av bilder, hvor jeg analyserer fotografiets funksjon i en mettet visuell verden. Vi konsumerer en voldsom mengde bilder, og som enhver type informasjon formes vårt verdenssyn av det. Gjennom populærkultur og vestlige troper — altså bilder som kan minne om utsnitt fra for eksempel reklamer, filmer, reportasjer eller sosiale medier — former jeg en ny kontekst i et kjent landskap.
Forsidefoto: Kjell Korsmo