Lisa Gansmoe Tupini

Lisa Gansmoe Tupini

Deltaker ANSA Juvenarte 2025

Motedesign

Bachelor i bærekraftig motedesign ved Accademia del lusso, Milano, Italia

Om kunstneren

Siden barndommen har min lidenskap for design og håndverk vært en integrert del av hvem jeg er. Som designer er jeg spesielt opptatt av hvordan jeg kan bruke min kreativitet og kunnskap til å skape bærekraftige løsninger i moteindustrien, som i dag er en av de største miljøbelastningene globalt. Mitt mål er å bidra til en endring i hvordan vi ser på forbruk og produksjon av klær, ved å fokusere på godt håndverk og bevisst materialbruk.

Jeg tror sterkt på at klær laget med omtanke, av resirkulerte eller bærekraftige materialer, kan bidra til å redusere forbruket og dermed også forsøplingen. Upcycling og resirkulering er viktige metoder jeg benytter meg av, for å gi nytt liv til gamle materialer og redusere avfall. Jeg ønsker å vise at det er mulig å skape vakre, tidløse plagg som både er funksjonelle og har en lavere miljøpåvirkning.

Bidrag

Lisa Gansmoe Tupini bidrag Juvenarte 2025
Foto: Lisa Gansmoe Tupini
Lisa Gansmoe Tupini bidrag Juvenarte 2025
Foto: Lisa Gansmoe Tupini
Lisa Gansmoe Tupini bidrag Juvenarte 2025
Foto: Lisa Gansmoe Tupini
Lisa Gansmoe Tupini bidrag Juvenarte 2025
Foto: Lisa Gansmoe Tupini

Om bidraget

Da jeg startet dette prosjektet, var bærekraft et sentralt element. Hele kolleksjonen er laget med resirkulerte skinnbiter og deadstock-materialer — overskuddsmaterialer som ellers ville ha gått til spille. Jeg ønsket å skape noe som både var visuelt slående og meningsfullt, noe som ikke bare så vakkert ut, men som også kunne bidra til en mer ansvarlig måte å lage klær på. Inspirert av slangers smidige bevegelser i naturen, bygger kolleksjonen på konseptene “transformasjon og dynamikk”.

Kjolen jeg designet begynte som en tanke om kontraster: styrken og den rå kraften som slanger representerer, mot deres grasiøse bevegelser. Å bruke små biter av resirkulert skinn var en utfordring – hvordan kunne jeg få de ulike bitene til å føles som en helhet? Resultatet ble et korsett som smelter sammen i tekstilet. Skinnet med sitt glatte, sterke uttrykk, ble et perfekt materiale for å symbolisere styrke. Stoffet jeg valgte var mykt, og den draperte effekten det ga til skjørtet skulle representere slangens flytende grasiøse bevegelse.

I antrekk nummer to, bestående av en tettsittende topp og bukser, ønsket jeg å fange essensen av bevegelse og form. Jeg valgte å representere dette ved å skjære lange reimer av lær som er sydd på overlappende i en nesten dansende bevegelse. Detaljene skulle gi toppen og buksene et dynamisk preg, og en følelse av frihet. Buksene er designet med en uventet splitt ved kneet og en åpen kant på den ene siden, som bidrar til en dynamisk visuell effekt under bevegelse.

Ved å bruke deadstock-materialer har jeg også skapt en forbindelse til det naturlige, og vist hvordan organisk inspirasjon kan forenes med moderne design for å skape noe funksjonelt. Selv om det å jobbe med resirkulert skinn og overskuddsmaterialer ga tekniske utfordringer, føltes det som et nødvendig skritt i riktig retning. Å finne balansen mellom harde og myke teksturer, og få kantene til å harmonere, krevde mange justeringer og mye tid i studioet. Men jeg ser på det som en del av min rolle som designer — å finne løsninger som ikke bare er estetisk tiltalende, men som også tar hensyn til miljøet og fremtiden.

Disse plaggene representerer mer enn bare klær. De symboliserer min tro på at mote kan være både vakker og ansvarlig, og gjennom dette prosjektet har jeg fått muligheten til å utforske hvordan vi kan skape noe nytt og spennende med materialer som allerede eksisterer. Jeg håper dette bidraget viser at det er mulig å lage moteklær som er både bærekraftige og kunstneriske, uten å gå på kompromiss med hverken kvalitet eller kreativitet.