Kasparas Brazovskis
Deltaker ANSA Juvenarte 2025
Billedkunst
Bachelor i Fine Arts — In Situ ved Royal Academy of Fine Arts Antwerp, Antwerpen, Belgia
Om kunstneren
Jeg studerer kunst gjennom et in situ-perspektiv, som kan oversettes til stedsspesifikk kunst. Som et resultat av dette er min praksis spredt over ulike dimensjoner, ulike måter å nærme seg et sted på. Det kan bety at jeg nærmer meg et spesifikt prosjekt med utgangspunkt i arkitektur, sosial kultur, generell historie eller visuell identitet, bare for å nevne noen faktorer.
Mitt blikk tiltrekkes vanligvis først og fremst av tingenes visuelle språk. Hvis det er et bestemt bevegelsesmønster eller et arkitektonisk trekk ved et sted, utløser det som regel en idé som endres og formes over tid til det som til slutt blir konklusjonen på en kreativ prosess. Materialet jeg velger å arbeide med, leder meg gjennom denne kreative prosessen, og sammen med materialet finner vi en måte å uttrykke ideen gjennom objektets materialitet.
Parallelt med den fysiske utforskningen av materialet, er tankene mine ofte opptatt av de sosiale aspektene ved stedet. Hvorfor og hvordan kan folk ha nytte av dette arbeidet? Hvem er publikum for verket jeg skaper? Hvordan kan dette arbeidet gjøres tilgjengelig for mennesker med ulik bakgrunn? Dette fører meg inn på ulike forskningsspor som gjør det mulig å forstå mer om miljøet der verket mitt skal plasseres midlertidig eller permanent. Dette ofte påvirker de mer impulsive beslutningene som styrer verkets visuelle og materielle identitet.
Bidrag
Mitt bidrag til årets konkurranse er et oppdrag jeg fikk æren av å utføre på den nyåpnede restauranten Palate i Oslo.
Oppdraget endte opp med å bli et veggmaleri malt på en søyle som fungerer som restaurantens midtpunkt. Søylen er ca. 6 meter høy og blir bredere på toppen.
Ideen til prosjektet fikk jeg etter å ha studert restaurantens plassering og meny. Restauranten skulle være en krysning mellom det franske og det italienske kjøkkenet. Vinene og maten skulle matche og representere ulike teksturer og smaker fra de nevnte matkulturene. Jeg ville finne en måte å gjenspeile dette og fokusere hovedsakelig på visualisering av smak.
Jeg bestemte meg for å følge strukturen av søylen, med vekt på vridningen. Fargene og bevegelsene fungerer sammen for å gjenspeile balansen i menyen, mineraliteten i vinen, opplevelsen av et kremet bitt, følelsen av et tilfredsstillende smaksopplevelse.
Fargepaletten ble påvirket av fargene som eierne hadde valgt for å dekorere de andre delene av restauranten, men også det nærliggende Munch-museet. Mye av inspirasjonen til å male den bredeste delen av strukturen kom etter å ha observert paletten av Munchs landskapsmalerier.