Karen Mathea Ulvund Solstad Juvenarte 2025

Karen Mathea Ulvund Solstad

Deltaker ANSA Juvenarte 2025

Film

Master i Advanced Screen Production ved Griffith University, Brisbane, Australia

Om kunstneren

Da jeg startet på min mastergrad i Advanced Screen Production, Griffith University, fikk vi i oppgave å reflektere over hvem vi er som mennesker og filmskapere. Noen av mine mest verdifulle lærdommer kommer fra møte med mennesker, ikke minst gjennom å bo i forskjellige land og å ha folk fra andre land boende hos familien min i Norge. Med den økende flyktningkrisen og globaliseringen verden opplever mener jeg det er viktig å forsøke å forstå hverandre og å være villig til å se ting fra ulike perspektiv. Dette ønsker jeg å bidra med som filmskaper. For meg er det viktig å vise empati, ha kontakt med mennesker med ulike livsvilkår, og å se meg selv som en del av et globalt fellesskap.

Fra Norge har jeg en bachelorgrad i TV-produksjon, og erfaring fra arbeid i ulike roller i film og TV-bransjen etterpå. En av grunnene til at jeg trives så utrolig godt i filmbransjen er alle de engasjerte menneskene jeg møter, og at jeg får bruke ulike deler av min kompetanse. Jeg opplever at den varierte bakgrunnen min, blant annet fra musikk (videregående), militæret (førstegangstjeneste), og teater (Romerike Folkehøgskole) er nyttig og bidrar til mitt arbeid som filmskaper.

Da jeg valgte å ta en mastergrad i film var det fordi jeg ville utvikle skribent- og regisiden av meg selv og bidra i prosessen fra en idé til ferdig film. Som skribent og regissør får jeg arbeide med temaer som er viktig for meg, og jeg trives godt med det kreative samarbeidet med personer fra alle fagområder. Både skuespillere, foto, produksjonsdesign, lys, lyd, komponister og ikke minst klippere mfl., bidrar alle på sin unike måte til å fortelle en felles historie. Som regissør får jeg kreativt lede og samkjøre denne prosessen.

Bidrag

Blurred Lines av Karen Mathea Ulvund Solstad

Om bidraget

Andre semester på Griffith Film School fikk vi i oppgave å lage en film som fokuserte på Visceral og Haptic (å få kroppslige reaksjoner av noe man ser på) og Raising Questions (å legge opp til spørsmål). For meg var dette en fin anledning til å utfordre meg selv som regissør med å lage film om et tema som kan være vanskelig, men desto mer viktig å snakke om; samtykke. Det ble til en historie om Mia, som våkner fyllesyk med hukommelsestap og prøver å finne ut hva som skjedde kvelden før, og enda viktigere; var det som skjedde greit? Jeg studerer i Australia og utviklet historien inspirert av to statistikker fra NCAS rapport (Australian Government, 2024):

  • 1 in 4 (25%) agreed that ‘when a man is very sexually aroused, he may not realise that the woman doesn’t want to have sex’
  • 1 in 10 (10%) agreed that ‘If a woman is raped while she is drunk or affected by drugs she is at least partly responsible’

I filmen ønsker jeg å utforske skyldfølelsen man kan få av å ha drukket for mye, i tillegg til hva som skal til for å definere en opplevelse som ikke greit. Det var viktig for meg å lage en film der det ikke var en enkel «knagg» å henge det på. Mia drakk selv alkohol og ble ikke dopet ned, hun var med en fyr hun kjente, godt likt av vennene hennes og hun sa heller ikke verbalt nei. Vil det si at hun sa ja?

I Australia defineres samtykke som en kontinuerlig gjensidig kommunikasjon og beslutningstaking, som kan trekkes tilbake når som helst gjennom verbal og ikke-verbal kommunikasjon og signaler. De understreker også at fraværet av fysisk eller verbal mostand, som for eksempel ved en frysrespons, indikerer ikke samtykke (Australian Gouvernment, 2024). I Norge kreves det bevis om bruk av vold, trusler, at personen var bevisstløs eller sov for at noe skal straffes som voldtekt (Amnesty International, 2021). Kanskje merket ikke Brad i filmen at Mia ikke hadde lyst å ligge, men burde ikke han se og høre etter? Har vi en seksualundervisning som lærer gutter (og andre) at sex skal være nytelse for begge parter og hvor viktig det er å være oppmerksom på hverandre før, under og etter fysisk intimitet?

Målet mitt med denne filmen er å skape samtaler om tema. Og i hele prosessen, fra dem jeg har hatt på audition til alle jeg har samarbeidet med, har den skapt gode samtaler. Spesielt for unge mennesker tror jeg denne filmen kan være viktig. Gjennom å snakke om temaet, tror og håper jeg at vi kan utvikle oss til at tydelig samtykke er sexy OG standard.

Kilder

  • Australian Government – Australian Institute of Health and Welfare (2024) Consent
    https://www.aihw.gov.au/family-domestic-and-sexual-violence/understanding-fdsv/consent#what-is-consent
  • Amnesty International (2021) Hvorfor trenger vi en samtykkelov? https://amnesty.no/hvorfor-trenger-vi-en-samtykkelov?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAl4a6BhBqEiwAqvrqui1Xo-MEl3tiG0-AN1Q0JH38OpI14HqRLu-RTVtuI1sV4uyA9VKVRhoCb98QAvD_BwE