Boye Leborg Juvenarte 2025

Boye Leborg

Deltaker ANSA Juvenarte 2025

Billedkunst/installasjon

Bachelor i design fra Design Academy Eindhoven, Nederland

Om kunstneren

Mitt navn er Boye. Jeg er 24 år gammel og har nettopp flyttet tilbake til Oslo etter seks år i utlandet. Jeg har en BA fra Design Academy Eindhoven, og før det gikk jeg på Krabbesholm Højskole i Danmark. Akkurat nå jobber jeg på 10/10, et trykkeri- og designstudio i Oslo. Jeg er også del av en kunstnerduo som heter No Dog, og vi lager scenekunst i Norge og Nederland. I tillegg er jeg del av et kunstnerfelleskap i Tøyengata hvor vi nettopp har tatt over et lokale!

I min egen praksis jobber jeg mye med bilder: alle slags former for representasjoner, både flate og ikke. Jeg jobber spesielt mye med papir, trykk, foto, film og tegning. Jeg er interessert i hvordan bilder skaper alternative virkelighetsoppfatninger og hvordan dette kan motivere pluralitet i tenkningen vår.

Bidrag

Is time moving or is it me? av Boye Leborg
Is Time Moving or Is It Me? av Boye Leborg
Foto: Boye Leborg
Is time moving or is it me? av Boye Leborg
Foto: Boye Leborg

Om bidraget

Dette prosjektet startet fra en interesse i fysiske animasjonsobjekter som var svært populære på midten av 1800-tallet. Disse «instrumentene», også kalt leker, tilbød — på den tiden — nye og spennende bildeopplevelser. I med at disse objektene ble oppfunnet før video, var det veldig mange som ble begeistret for å se «levende» bilder igjennom for eksempel en flip-book eller zoetrope. Jeg synes at hele prinsippet med å utforske og utvikle nye måter å oppleve bilder og bildeverdener på er megaspennende!

I dette verket, som jeg har døpt «Is time moving or is it me?» har jeg utforsket nettopp dette: Hvordan kan jeg oppleve levende bilder på en fysisk og analog måte? Er det mulig for øynene våre å animere virkelige bilder? Svaret er «ikke egentlig», video er jo i bunn og grunn en optisk illusjon: men det er nettopp dette jeg synes er så uutgrunnelig fascinerende.

Verket er sammensatt av en masse sylindere hvor jeg har printet bildesekvenser av tilfeldige folk som beveger seg på gaten. Disse sylinderene blir så spunnet og filmet med et kamera — noe som gjør det ekstra vanskelig å synkronisere frameraten på kameraet med farten på sylinderne. Dette er kanskje bare en veldig komplisert måte å gjøre stop-motion film på, men som har skapt noen interessante resultater.