ANSAs etiske retningslinjer
ANSAs etiske retningslinjer er for leverandører av studier og skolegang i utlandet, også kalt agenter. Alle agenter som slutter seg til retningslinjene blir ANSA-godkjent og kan bruke ANSAs godkjentmerke.
Hva er de etiske retningslinjene?
Etter initiativ fra ANSA ble det i 2010 lansert etiske retningslinjer for kommersielle leverandører av studier og skolegang i utlandet (agenter).
Agenter som følger de etiske retningslinjene forplikter seg til å gi kvalitetssikret veiledning og oppfølging av elever og studenter.
Alle som slutter seg til retningslinjene får ANSAs godkjentmerke og knytter seg automatisk til ANSAs klagenemnd.
Neste søknadsfrist er 31. januar 2025.
Formålet med de etiske retningslinjene
De etiske retningslinjene beskriver ANSA og agentenes etiske standarder og krav. Formålet er å kvalitetssikre informasjonen om utenlandsstudier som gis til elever og studenter. De etiske retningslinjene beskriver agentens forpliktelser og ANSAs krav til forretningspraksis og personlig atferd.
Retningslinjene gjelder alle ledd av virksomheten:
- Enkeltansatte
- Styremedlemmer
- Innleid personale
- Konsulenter
- Andre som handler på vegne av agenten
Krav til agenter
I sin virksomhet vil agenten rette seg etter gjeldende lover og forskrifter og handle på en etisk og sosialt ansvarlig måte.
Agenten og deres medarbeidere må rette seg etter kravene for konfidensiell behandling av personinformasjon (personopplysningsloven), unntatt når det er gitt tillatelse til å videreformidle informasjonen, eller når loven krever slik videreformidling.
Respekt for enkeltindividers rettigheter er en vesentlig del av agentens verdigrunnlag. I ord og handling skal agenten være lydhør overfor søkers behov og handle ydmykt overfor enkeltmenneskers religiøse eller kulturelle overbevisninger.
I sin virksomhet vil agenten opptre profesjonelt og i tråd med egne og disse retningslinjer. All veiledning om utdanning i utlandet skal ha søkerens velferd som utgangspunkt.
Agenten bør så langt det er mulig gi tilpasset veiledning om ulike studiemuligheter. Informasjonen skal tilpasses den enkeltes alder og modenhet, utdanningsbakgrunn, utdanningsmål og språklige kvalifikasjoner.
ANSA og agentene aksepterer ingen former for diskriminering av søkere eller studenter. Diskriminering omfatter all urettferdig behandling, utestenging eller preferanse på grunnlag av rase, kjønn, alder, handikap, seksuell legning, religion, nasjonal eller etnisk opprinnelse eller lignende forhold.
Alle utdanningstilbud som presenteres skal være utdanningsmessig verdifulle for den enkelte søker.
Kvalitet i utdanningen avhenger av den enkelte søkers utgangspunkt og utdanningsmål. Alle søkere som ønsker utdanninger som krever godkjenning og/eller autorisasjon for å jobbe i Norge, må gjøres godt kjent med det norske regelverket rundt godkjenning/autorisasjon av de aktuelle utdanninger. Dette gjelder blant annet utdanninger innen medisin, psykologi, jus, osv. Agenten skal selv sørge for å holde seg oppdatert på de respektive regelverkene.
Krav til informasjon
- Fullstendig informasjon om priser, søknader, søknadsfrister og opptakskrav til de muligheter som agenten selv tilbyr
- Informasjon om hvor søkeren finner frem til andre muligheter
- Agenten bør informere om at de kun representerer et utvalg av studiesteder.
- Muligheter for støtte fra Lånekassen, privat finansiering og andre finansieringsformer.
- Praktisk informasjon som visum, helse, forsikring og offisiell info fra UD: http://www.landsider.no
- Informasjon om særlige samfunns- og studiemessige forskjeller.
- At norske studenter har sin egen organisasjon, ANSA.
- Hvilke rådgivnings- og beredskapstjenester som kan benyttes under utenlandsoppholdet, samt ANSAs velferdstilbud.
- Agentenes interne klagerutiner
- Nye medarbeidere skal gjøres kjent med etiske retningslinjer
- Agenten deltar og representeres på felles møter/workshop i regi av ANSA
- Agenten deltar på informasjonsmøte om utdanning i utlandet i regi av Lånekassen
- Agenten etterstreber deltakelse på ANSAs turné «Oppdag Verden – gjennom studiene«
- Registrert bedrift
- Økonomisk soliditet
- Synlige kontaktdetaljer
– Er helt nødvendig for redelighet og mulighet for søker/student å kontakte leverandøren. - Intern klagerutine
– Interne rutiner for klager skal sikre søker/student rimelig mulighet for å bli hørt i situasjoner hvor det er uoverensstemmelser mellom leverandør og søker/student.
- Ved uhell, ulykker og andre problemer (helse, skole, psykiske med mer).
- Plan for hvordan man forholder seg til ulykker av større og mindre omfang og hvordan man hjelper studentene.