Tobi Pfeil i blå jakke

Tobi Pfeil

Førsteplass i ANSA Juvenarte 2022

Master i Multimedia Composition ved Hochschule für Musik und Theater, Hamburg

Om kunstneren

Hvordan ville livet på jorda oppleves om du spilte det som et level i et dataspill, eller hvis du med sikkerhet visste at dette er en utenomjordisk simulasjon? Komponist, scenekunstner og utøver Tobi Pfeil (de/dem) stiller kontinuerlig spørsmål ved vår kollektive virkelighetsoppfattelse i verk som spenner fra elektronisk musikkproduksjon, 3D-animasjon, virtual reality-verk, til multimedialt musikkteater og digital scenekunst.

Deres arbeid kombinerer narrative strategier fra bl. a. dataspill og anime med 3D-scannede objekter, KI og elektronisk musikk. Grensene mellom kunstighet og virkelighet viskes dermed ut i fascinerende hyperspaces og spekulativ, post-digital historiefortelling.

Pfeils verk har bl. a. blitt vist på Veneziabiennalen, Nordic Music Days Glasgow, Black Box Teater Oslo, Festival International De La Imagen Colombia, Jam Fes Tokyo og Ultimafestivalen Oslo. I 2025 har Tobi Pfeil ett års kunstnerresidens i samarbeid med Claudia Cox og Tani Dibasey på Scene 3 på Det Norske Teatret.

Verk

Vinnerintervju Juvenarte 2022

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

Jeg tok bachelor i Music Performance ved Rytmisk Musikkonservatorium i København, så freelancet jeg noen år som musiker, og nå er jeg i ferd med å avslutte master i Multimedia Composition ved Hochschule für Musik und Theater i Hamburg i Tyskland. 

Hvordan vil du beskrive stilen din? 

Det er alltid vanskelig å definere uten på egen hånd, og jeg pleier å vri meg unna båser! Men man kan trygt si at jeg jobber med kombinasjoner av forskjellige uttrykk med utgangspunkt i musikk og digitale medier. Jeg tror uttrykket mitt først og fremst er spekulativt og søkende.

Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

Jeg har vært heldig som har blitt eksponert for mye forskjellig kunst med bakgrunn i mange forskjellige subkulturer og nisjer. Jeg hadde nok aldri møtt så mange forskjellige kunstnere hvis jeg ikke hadde flyttet utenlands. Selv om Norge er et herlig land å jobbe i med et stort mangfold av uttrykk, er vi også naturlig nok preget av å være et homogent samfunn på enkelte plan. Utenlandsoppholdene har ført med seg mange nye perspektiver, som har hjulpet meg å navigere og utvikle et slags personlig uttrykk over tid.

Hva er planene dine fremover?

Jeg flytter til Oslo i høst, hvor jeg planlegger et dypdykk i spillutviklingsplatformen UnrealEngine og kunstig intelligens. Samtidig vil jeg fortsette å utvikle et musikalsk uttrykk i grenseland mellom death metal, hyperpop, renessansemusikk og mikrotonal musikk. Målet mitt er å utvikle et mer eller mindre operatisk verk i 2023 som kombinerer disse verktøyene i et samtidsorientert uttrykk – fokusert rundt spirituell erfaring og det moderne samfunn. Etter det vet jeg ikke, men jeg regner med at jeg blir sulten på noe nytt! 

Hvordan var det å delta på, og vinne, ANSA Juvenarte 2022?

Det var veldig gøy, jeg ble utrolig glad for oppmerksomheten! Jeg føler ofte at det jeg lager blir stemplet som for rart eller ikke oppfyller en institusjonell forventning. Så det var en veldig oppløftende erfaring, og frigjørende med premien som gir meg muligheten til å dykke dypere i perioden framover!

Les også

Anna Rogneby

Oppdag flere kunstnere

Vil du lære mer om andre vinnere av Juvenarte?